Rabu, 9 Disember 2009

Friends that already have "Dr"


Dr Yang Faridah Abdul Aziz (Universiti Malaya/UM)



Dr Nor Hasbiah Ubaidullah (Universiti Pendidikan Sultan Idris/UPSI)


(Credit to:www.matzakaria.com/fototeks...)

At the right hand corner, at the top; Dr Juriffah Ariffin (Universiti Malaysia Trengganu)

********************************************************************************
Myself?....huhuhuhuhu. Tunggu!!!

Sabtu, 14 November 2009

Flip-flap



Dah lamo nak boli dah.
baru je ade peluang memilikinye...
"Satu utk engkau... satu utk aku"
hehehehehe...

Ahad, 1 November 2009

Ungkapan yg Indah..

Salam...
just want to share.

1. Life is too short to wake up with regrets. So, love the people who treat you right. Love the ones who don't just because you can.Believe everything happens for a reason. If you get a second chance, grab it with both hands. If it changes your life, let it.Forgive quickly. God never said life would be easy. He just promised it would be worth it.(From Dr Ami...)

2. Mata kadang tersilap memandang. Telinga kadang tersalah mendengar, mulut kadang terlepas berucap, hati kadang terlajak menduga. (From Dr Ami.....)

3. Ado lai ni. Esok je le...

Rabu, 21 Oktober 2009

SEJARAH AYAT KURSI

Ayat ini diturunkan setelah hijrah. Semasa penurunannya ia
telah diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kehebatan dan
kemuliaannya. Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu
perintang dalam perjuangan mereka. Rasullah s. a. w. dengan segera
memerintahkan Zaid bt sabit menulis serta menyebarkannya.

Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali
selepas sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali keluar
masuk rumah atau hendak musafir, InsyaAllah akan terpeliharalah dirinya
dari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang akan
memudaratkan dirinya bahkan keluarga, anak-anak, harta bendanya juga
akan terpelihara dengan izin Allah s. w. t.

Mengikut keterangan dari kitab"Asraarul Mufidah" sesiapa mengamalkan membacanya
setiap hari sebanyak 18 kali maka akan dibukakan dadanya dengan berbagai hikmah,
dimurahkan rezekinya, dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua
orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana dengan izin Allah.
Syeikh Abu Abbas ada menerangkan, siapa yang membacanya sebanyak 50 kali lalu
ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya, InsyaAllah Allah akan mencerdaskan
akal fikirannya serta Fadhilat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-Hadis Rasullullah
s. a.. w. bersabda bermaksud:

"Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah
hilangkan segala kefakiran di depan matanya."

Sabda baginda lagi;

"Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat,
kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat, Allah memeliharanya
daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar."

Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara
Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad. Mereka yang beramal
dengan bacaan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan
Allah daripada gangguan serta hasutan syaitan. Pengamal ayat Kursi juga,
dengan izin Allah, akan terhindar daripada pencerobohan pencuri. Ayat
Kursi menjadi benteng yang kuat menyekat pencuri daripada memasuki
rumah. Mengamalkan bacaan ayat Kursi juga akan memberikan keselamatan
ketika dalam perjalanannya. Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk,
Insya-Allah, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar. Jika anda
berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu
eloklah anda membaca ayat Kursi 100 kali, insya-Allah mudah-mudahan anda
sekeluarga terhindar daripada gangguan lahir dan batin. Barang siapa
membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah
mewakilkan 2 orang Mala ikat memeliharanya hingga subuh.


Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang
Fardhu, ia akan berada dalam lindungan Allah hingga sembahyang yang
lain. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak
menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut, dan barang siapa
membacanya ketika hendak tidur, Allah memelihara akan dia ke atas
rumahnya, rumah jirannya & ahli rumah2 di sekitarnya. Barang siapa
membaca ayat Al-Kursi diakhir tiap-tiap sembahyang Fardhu, Allah
menganugerahkan dia hati-hati orang yang bersyukur perbuatan2 orang yang
benar, pahala nabi2 juga Allah melimpahkan padanya rahmat. Barang siapa
membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah mengutuskan
70,000 Mala ikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah azza wajalla akan mengendalikan
pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid.
Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi
pertolongan kepadanya Dari Abdullah bin 'Amr r. a. , Rasullullah s. a. w. bersabda,

" SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT...."

Allahu Akbar !
Saya tidak pernah menyangka-nyangka bahwa dengan meneruskan kalimat ini
ke rakan dan saudara sekalian, Allah memberikan saya rezeki yang tidak
disangka-sangka. ..

Memang tidak sampai 12 jam setelah saya kirimkan pesan itu... tapi limpahan
kurniaNya kepada saya sungguh diluar pemikiran saya...

Subhanallah ! Alhamdulillah. ...
kirim kalimat ini ke 12 orang yang kamu anggap baik di hidupmu dan
posisi kewanganmu akan bertambah dan buktinya dalam 12 jam kamu harus
percaya akan keajaiban bulan ini
AL-QAYYUM, AL-MAJID, AL-WAJID, AL-WAHID, AL-AHAD, AL-SAMAD, AL-KADIR,
AL-MALIK , AL - RAHMAN , AL -RAHIM
ALLAH SWT TIDAK PERNAH TIDAK DAPAT MENYEMPURNAKAN PESANNYA, KALA KAMU
MENGHANTAR BERITA INI KEPADA 9 ORANG INSYAALLAH KAMU AKAN MENDAPATKAN
BERITA BAIK ESOK.

Matoku yg CEME


Cuti deepavali...disambung ngan MC 3 hari. Meaning, next monday baru gi sekolah....coz sakit mato.
Huhuhuhu..memang hodoh wajah aku yg aku rakam melalui handset ni. Macam bukan diriku yg sebenar. Ditambah ngan penataan cahaya yg berbeza. Memang macam org kono pukul je gamak nye.
Any komen?

Nak add sikit info lai.
Gambar tu, den ambik waktu pagi. By, petang sesion, dua-dua biji mato ku telah ceme.
Merah menyola jadi ehh... huhuhuhu.

Selasa, 20 Oktober 2009

Cuti Deepavali

Salam to all muslim & hello,
Cuti sekolah sempena Hari Deepavali, bermula Friday 16, diikuti Sabtu, Ahad, Isnin & Selasa.
Pada hari Jumaat tu, teman kemaskan mini garden teman yg udah lame bebeno tak diuruskan. Oleh kerana terlampau lamo tak exercise macam tu...the whole morning digunakan utk kemas mini garden tu. By afternoon session, teman tido je le...hehehe.

Second day, on saturday tu..teman habiskan masa lipat baju-baju yg udah 3 hari bertimbun kat sofa. Almaklum, teman tak dok tukang gaji(bibik). At 6.00pm kami sekeluarga bertolak ke Sg Buloh..nak jumpa new born baby girl (anak Kak Teh; adik teman yg number 7). Actually, sampai umah kak teh by 8.00 pm, teman menjemput mak teman & anak-anak lelaki kak teh...utk beraya kat umah adik number 9 di Saujana Putra. Best gak. Sayangnye...gambar makanan tak sempat ambik. Gambar org ngomeh adolah....hehehe..

Third day, hari Ahad tu, pepagi lagi teman mandikan Alia (new baby girl).

Gambar si Alia...sicomel sayang.

Lepas tu kami sekeluarga bersama mak & anak-anak mak Teh gi umah adik number 5 kat Meru Klang; utk jumpa new born baby boy si Hakim tu. Tengok le gambarnye nih.



Balik dari umah Hakim, terus packing barang-barang utk gi umah abang ipar di Rawang. Sempat le merasa nasi minyak berlauk daging, ayam & sayur coslow dia. Nyummy betul.
Tetibo teringat laptop tertinggal umah adik di Sg Buloh...apo lai..lopeh makan..terus je patah balik. Tanpa laptop teman rasa tak lengkap je... hehehehe..

Bayangkan...banyak sangat event hinggakan teman sampai Kuala Kangsar at 2.30 am. Dapek tido jam 3.00 am. Alamatnye...hari keempat & kelima cuti..teman habiskan ngan rest kat umah je.

Isnin, 17 Ogos 2009

Makanan (ubat) mencegah H1N1

Salam & hello...

Minum le air kosong bebanyak, makanan buah-buahan yg banyak vitamin C; epal hijau, sebarang limau & makanan yg dibuat daripada buah. Digalakkan minum susu (alkali water).
Untuk yg ada pokok kelapa, digalakkan minum air kelapa.
Oh!ya, gantung daun semambu kat umah. Daun ini mampu mengeluarkan aroma yg virus ni tak suke.
Pasal air buah kelapa itu, saya difahamkan rendam buah kurma dalam air kelapa. Simpan dalam peti ais dalam 2 jam. Lepas tu air tersebut boleh diminum. Ia dapat mengurangkan kepanasan badan. Insa'Allah...

Renungan: Kematian itu pasti. Tapi, sebagai manusia, kita kena berusaha mencari ubat jika kita sakit, disamping redha dengan ketentuanNya.

Ok le. Nak gi klinik jap;hantar 2 org anak jumpa doktor. Mereka tu demam....

Khamis, 6 Ogos 2009

H1N1




Influenza A(H1N1) virus is a subtype of influenzavirus A and the most common cause of influenza (flu) in humans. Some strains of H1N1 are endemic in humans and cause a small fraction of all influenza-like illness and a large fraction of all seasonal influenza. H1N1 strains caused roughly half of all human flu infections in 2006.[1] Other strains of H1N1 are endemic in pigs (swine influenza) and in birds (avian influenza).

In June 2009, World Health Organization declared that flu due to a new strain of swine-origin H1N1 was responsible for the 2009 flu pandemic. This strain is commonly called "swine flu" by the public media.


(http://en.wikipedia.org/wiki/Influenza_A_virus_subtype_H1N1)

In the 2009 flu pandemic, the virus isolated from patients in the United States was found to be made up of genetic elements from four different flu viruses – North American Mexican influenza, North American avian influenza, human influenza, and swine influenza virus typically found in Asia and Europe – "an unusually mongrelised mix of genetic sequences."This new strain appears to be a result of reassortment of human influenza and swine influenza viruses, in all four different strains of subtype H1N1.

Preliminary genetic characterization found that the hemagglutinin (HA) gene was similar to that of swine flu viruses present in U.S. pigs since 1999, but the neuraminidase (NA) and matrix protein (M) genes resembled versions present in European swine flu isolates. The six genes from American swine flu are themselves mixtures of swine flu, bird flu, and human flu viruses.While viruses with this genetic makeup had not previously been found to be circulating in humans or pigs, there is no formal national surveillance system to determine what viruses are circulating in pigs in the U.S.

On June 11, 2009, the WHO declared an H1N1 pandemic, moving the alert level to phase 6, marking the first global pandemic since the 1968 Hong Kong flu.

Jumaat, 31 Julai 2009

uji & Hail amir

Tetibo jiwo den melayang ke zaman kanak-kanak.
teringat masa kek kobun gotah yg 12 ekar tu.
Bila kek kobun ni...dapek lah donga lagu uji rashid ni..dari rumah pak cik- pak cik yg dokek ngan kobun gotah tu. Ternampak balik...aku yg mendaki & menuruni bukit, membawa baldi yg dipenuhi sakrap (lantun) atau gotah cair..
Alahai...
Nak nagis???..tak yah le simah oiiii...

Rabu, 29 Julai 2009

Pendidikan anak-anak

credit to kak maznah mohamad
22 Perkara Pendidikan Untuk Anak-anak

Ibu bapa yang matang harus tahu bagaimana cara untuk membentuk anak-anak mereka. Dalam hal ini ibu bapa harus bersepakat mendidik dan mewarnai hidup anak-anak. Hendaklah perlakuan ibu bapa yang menjadi contoh kepada anak-anak seragam tanpa ada perbezaan. Anak-anak akan menjadi keliru jika ibu bapa mempunyai pandangan yang berbeza dalam mendidik mereka. Jangan ada pandangan yang berbeza antara ibu dan bapa. Misalnya, si ibu menentang sesuatu yang anak lakukan sedangkan si bapa membenarkan. Ibu bapa juga harus berwaspada dengan perlakuan datuk dan nenek atau saudara-saudara yang lain yang berlawanan dengan perlakuan ibu bapa. Kerana ia boleh meruntuhkan cara pendidikan yang telah diberikan oleh ibu bapa kepada anak-anak.

Untuk mendidik anak-anak dengan cara penampilan yang baik, ada beberapa perkara yang harus diamalkan:
1) Biasakan anak-anak menyebut nama Allah s.w.t. ketika mulai makan dan minum serta bersyukur kepada Allah s.w.t. sesudah selesai makan.
2) Jangan biarkan makan terburu-buru, biasakan anak-anak mengunyah makanan dengan baik.
3) Biasakan anak mulakan makan makanan yang berada paling dekat di depannya.
4) Biasakan anak mencuci tangan sebelum dan sesudah makan.
5) Biasakan anak makan dengan wajar dan jauhkan daripada sifat rakus.
6) Biasakan anak membuang hingus dengan tangan kiri, begitu juga jika membuang kotoran.
7) Jangan biarkan anak menghisap jari dan menggigit kuku.
8.) Hendaklah membiasakan dia memberi dan menerima makanan dengan tangan kanan.
9) Jangan biasakan anak memakai baju atau seluar yang pendek, sebaliknya biasakan anak-anak menutup aurat sejak mereka masih kecil lagi.
10) Jangan biasakan anak tidur tertiarap.
11) Biasakan anak makan roti kering tanpa kuah sehingga dia tidak menganggap kuah itu sebagai suatu keharusan.
12) Biasakan anak memberus giginya ketika bangun tidur di waktu sesudah makan dan di waktu hendak tidur.
13) Biasakan anak mengucap dua kalimah syahadah dan mengulang-ulangnya beberapa kali setiap hari.
14) Biasakan anak membaca alhamdulillah setiap kali bersin.
15) Suruh anak menutup mulut setiap kali menguap (sangap).
16) Biasakan anak berterima kasih di atas kebaikan orang lain.
17) Biasakan anak berjalan di jalan yang telah disediakan. Larang ia bermain-main di jalan raya kerana ini amat merbahaya dengan kehadiran kenderaan yang lalu-lalang.
18.) Jangan biarkan anak melemparkan kekotoran di jalan tetapi suruh ia meyingkirkan gangguan seperti duri, batu, kaca dan sebagainya.
19) Suruh dia mengucap salam dengan sopan kepada sesiapa yang ditemuinya serta menjawab salam cara sopan.
20) Hendaklah anak menghormati milik orang lain dan jangan biarkan dia mengambil barang permainan orang lain.
21) Jangan ibu bapa bertengkar di hadapan anak kerana sikap ini menghilangkan wibawa orang tua di mata anak mereka.
22) Biasakan anak menjawab azan, mengucap selawat kepada Nabi s.a.w. sesudah azan dan doa memohon wasilah bagi Nabi.

Perkara ini hendaklah dilakukan selalu agar anak-anak terbiasa dengan perkara-perkara yang baik.Untuk membiasakan didikan-didikan di atas, ia memerlukan kesefahaman, kesepakatan dan kerjasama antara ibu bapa. Kita sudah sepakat dan saling bekerjasama untuk menerapkan didikan tersebut ke atas diri anak kita sejak anak itu kecil lagi, iaitu ketika umurnya antara tujuh sehingga 14 tahun.

Ini adalah masa yang terbaik ibu bapa mendisiplinkan anak-anak. Insya-Allah anak kita akan menjadi anak yang sejuk mata memandang dan menjadi pemimpin pada orang-orang yang beriman kelak. Seterusnya untuk menjadikan anak kita cemerlang, gemilang dan terbilang.

Koleksi ANIS / Oleh: Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood

Napo doa tak dimakbulkan...

Credit to kak maznah mohamad
Agama Islam menyuruh penganutnya supaya selalu bermohon kepada Allah swt. Setiap doa yang terbit dari hati yang tulus ikhlas akan diperkenankan oleh Allah Yang Maha Pemurah.

Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 186 yang bermaksud:

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang aku (Allah) maka (jawablah) bahawa aku ini hampir. Aku memperkenankan doa orang yang memohon apabila dia (sungguh-sungguh) bermohon kepadaKu. Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, semoga mereka selalu mendapat panduan yang baik .

Ramai manusia mengeluh bahawa doanya masih belum diperkenankan Tuhan. Setiap pagi dan malam dia menadahkan tangan bermohon kepada Allah tetapi apa yang dimintanya tidak kunjung tiba.

Timbul pertanyaan di dalam hatinya : Kenapakah permohonannya itu masih belum dikabulkan Tuhan? Jarang orang yang berusaha untuk melakukan penelitian apakah sebab-sebabnya.

Pada hakikatnya sebab-sebabnya itu banyak terletak pada diri si pemohon itu sendiri. Kerana salah satu syarat yang penting untuk mendapat pengkabulan doa dari Ilahi haruslah doa itu disertai denagn hati yang khusyuk, bukan berdoa hanya di mulut sahaja. Tidak ada ertinya mulut yang kumat kamit sehingga kering tekak tetapi hati menerawang ke alam lain, jiwa tidak khusyuk mengadap Ilahi.

Dalam salah satu hadis dijelaskan bagaimana sifat dan bentuk doa yang diperkenankan Allah.

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : Apabila kamu meminta kepada Allah bermohonlah dalam keadaan kamu yakin sepenuhnya akan dikabulkan Tuhan. Allah tidak memperkenankan doa seorang hamba yang hatinya lalai.

Dari hadis tersebut, ditegaskan oleh Rasulullah saw supaya setiap orang yang berdoa harus yakin bahawa doanya akan diperkenankan Tuhan sama ada segera atau lambat. Yakin itu akan timbul apabila seluruh jiwa dan raga dipusatkan mengadap Ilahi.

Salah seorang ulama sufi yang terkemuka iaitu Ibrahim Bin Adham yang hidup pada abad kelapan, pernah memberikan huraian tentang sebab-sebab doa seseorang tidak diperkenankan Tuhan. Tatkala berkunjung ke Basrah, beliau menerima pertanyaan dari sebahagian penduduk : Kenapakah nasib kami masih belum berubah, pada hal kami selalu berdoa, sedangkan Allah menjanjikan dalam al-Quran akan memperkenankan doa setiap orang yang bermohon? Ibrahim Bin Adham memberikan jawapan bahawa sebab-sebabnya ada 10 macam, iaitu:

Yang pertama : Kamu tidak menunaikan hak-hak Allah. Kamu kenal Allah tetapi tidak memenuhi hak-haknya. Hak Allah swt yang paling utama ialah untuk disembah. Setiap orang wajib mensyukuri nikmat yang dilimpahkan Allah kepadanya dengan jalan menyembahnya dengan sebenar-benar erti ibadah.Bagaimanakah Tuhan akan memperkenankan doa seseorang hamba kalau Tuhan mengatakan supaya dia berjalan ke kanan tapi masih ditempuhnya jalan ke kiri.

Kedua : Kamu tidak mengamalkan isi al-Quran. Kamu senantiasa membaca al-Quran tapi tidak kamu amalkan isi-isinya. Kitab Suci al-Quran senantiasa dibaca, dilagukan dengan bermacam-macam lagu tetapi isinya tidak dipelajari dan dihayati. Kalau pun ada satu dua ayat yang dapat difahamkan tidak pula diamalkan bahkan kadang-kadang sengaja dilanggar.

Ketiga : Kamu tidak mengamalkan sunnah Rasulullah saw. Kamu selalu mendakwa cinta kepada Rasulullah saw tapi kamu tinggalkan sunnahnya. Rasulullah saw menunjukkan jalan yang lurus tapi tidak sedikit manusia yang memilih jalan yang bengkok. Kadang-kadang ada juga yang katanya mengikuti Sunnah Rasul tapi apa yang dikerjakannya itu bertentangan dengan apa yang dilakukan atau digariskan oleh Rasulullah saw, masih lagi mengikuti perkara-perkara khurafat yang bukan dari al-Quran atau as-Sunnah yang sahih.

Keempat : Kamu patuh kepada syaitan. Kamu sentiasa menyatakan bermusuh dengan syaitan tapi kamu patuhi dia. Syaitan itu adalah musuh manusia yang selalu berusaha menjatuhkan anak Adam ke lembah kehinaan dengan jalan mempengarohi nafsu manusia yang jelik. Dalam pergaulan hidup sehari-hari kebanyakkan manusia berlutut kepada syaitan dengan memperturutkan hawa nafsu yang buruk. Seharusnya manusialah yang menguasai nafsunya dan dengan sikapnya itu dia akan berjaya mengalahkan godaan syaitan.

Kelima : Kamu menerjunkan diri sendiri ke jurang kebinasaan. Kamu selalu berdoa supaya terhindar dari api neraka tapi kamu limparkan dirimu sendiri ke dalamnya. Iaitu kebanyakkan manusia ingin memasuki pintu kebahgiaan tapi sebaliknya dia sendiri seolah-olah mengunci pintu itu. Dia tidak mahu mengerjakan kebajikan tapi selalu bergelumang dengan perbuatan dosa dan maksiat.

Keenam : Ingin masuk Syurga tapi tidak beramal. Iaitu kamu berdoa untuk masuk Syurga tapi kamu sendiri tidak beramal untuknya.

Ketujuh
: Sedar akan mati tapi tidak bersiap-siap untuk menghadapinya. Kamu mengatakan bahawa kematian itu pasti datang tapi tidak pula mempersiapkan diri menghadapinya. Kamu mengakui dan insaf bahawa hidup di dunia ini hanya sementara sahaja sedangkan hidup yang abadi ialah di akhirat kelak, namun demikian kamu tidak mengerjakan amal saleh yang akan menjadi anak kunci membuka pintu kehidupan yang abadi itu.

Kelapan : Kamu melihat cacat orang lain, cacat sendiri tidak nampak. Kamu sibuk memikirkan dan mengurus aib saudara-sudaramu, tapi kamu tidak melihat aib kamu sendiri . Orang yang demikian selalu menuding jari kepada orang lain tapi amat jarang menghadapkan telunjuknya ke dadanya sendiri.

Kesembilan : Kamu mengecap nikmat tetapi tidak bersyukur. Kamu makan nikmat Ilahi tapi kamu tidak bersyukur atas kurnia itu. Sejak kecil manusia menikmati nikmat Ilahi dan beratus-ratus kurniaan yang lainnya tapi tidak berterima kasih, malah kadang-kadang membangkang menunjukkan sikap bongkak dan lupa daratan.

Kesepuluh : Kamu menguburkan jenazah tapi tidak menginsafkan diri. Kamu turut menguburkan orang yang mati tapi kamu sendiri tidak mengambil iktibar dari peristiwa itu. Iaitu kalau ada orang yang meninggal dunia kamu selalu tidak ketinggalan turut menghantar jenazah itu sampai ke kubur, tapi malang sekali jarang kamu mengambil pelajaran dari kejadian itu, bahawa apabila hari ini kita turut menghantar orang ke kubur, mungkin esok lusa kita sendiri akan dihantar orang.

Demikianlah sepuluh sebab doa seseorang tidak diperkenankan Allah menurut butir-butir hikmah Ibrahim bin Adham. Ini seharusnya mengetuk pintu hati setiap mukmin untuk membuat penilaian dan mengenal diri sendiri. Moga-moga Allah menjadikan kita orang-orang mukmin yang melaksanakan kewajipan-kewajipan kita dengan ikhlas dan yakin.

Sumber:

http://cahayamukmin .blogspot. com/

Selasa, 28 Julai 2009

Azab meninggalkan solat

credit to Azura..
Dalam sebuah hadis menerangkan bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda :
"Barangsiapa yang mengabaikan solat secara berjemaah maka Allah S.W.T akan mengenakan 12 tindakan yang merbahaya ke atasnya.
Tiga darinya akan dirasainya semasa di dunia ini antaranya :-

1.Allah S.W.T akan menghilangkan berkat dari usahanya dan begitu juga terhadap rezekinya.

2.Allah S.W.T mencabut nur orang-orang mukmin daripadanya.

3.Dia akan dibenci oleh orang-orang yang beriman.

Tiga macam bahaya adalah ketika dia hendak mati, antaranya :

1.Roh dicabut ketika dia di dalam keadaan yang sangat haus walaupun ia telah meminum seluruh air laut.

2.Dia akan merasa yang amat pedih ketika roh dicabut keluar.

3.Dia akan dirisaukan akan hilang imannya.

Tiga macam bahaya yang akan dihadapinya ketika berada di dalam kubur, antaranya :-

1.Dia akan merasa susah terhadap pertanyaan malaikat mungkar dan nakir yang sangat menggerunkan.

2.Kuburnya akan menjadi cukup gelap.

3.Kuburnya akan menghimpit sehingga semua tulang rusuknya berkumpul (seperti jari bertemu jari).

Tiga lagi azab nanti di hari kiamat, antaranya :

1. Hisab ke atasnya menjadi sangat berat.

2. Allah S.W.T sangat murka kepadanya.

3. Allah S.W.T akan menyiksanya dengan api neraka.

Isnin, 27 Julai 2009

bunga kertas

Salam and hello,
Teringat kat inna. Dia nak nengok nunga kertas warna putih.
Jadi, eden tepek sekali bunga kertas merah. Ia makin berbunga apabila selalu dibelai. heheheh....




Rabu, 22 Julai 2009

Warna & personaliti anda


Just nak share ngan u all
zamani84 wrote:

Cuba Anda fikirkan Warna Kesukaan Anda
kemudian Lihatlah Personaliti Anda Mengikut Warna Tersebut
Sama tak??

Meaning of the Color Blue - strong, important, peaceful, intelligent

Meaning of the Color Green - growth, health, environment, harmony

Meaning of the Color Red - love, passion, heat, joy, power Meaning
of the Color Pink - sweet, nice, romance, playful, delicate

Meaning of the Color Yellow - happy, joy, cheeful, remembrance

Meaning of the Color Gold - riches, extravagance, bright,
traditional

Meaning of the Color Orange - energy, warmth change, health

Meaning of the Color Purple - royal, precious, romantic, sacred

Meaning of the Color Lavender - grace, elegance, delicate, feminine

Meaning of the Color Turquoise - feminine, sophisticated, retro.

Meaning of the Color Beige - conservative, relaxing

Meaning of the Color Black - conservative, mysterious, sophisticated

Meaning of the Color Gray - formal, conservative, sophisticated

Meaning of the Color Silver - sleek, glamorous, rich Meaning of the
Color White - purity, innocence, softness Meaning of the Color
Ivory - quiet, pleasant, understated elegance

Meaning of the Color Brown - earthiness, wholesomeness, simplicity,
friendliness

Meaning of the Color Beige - conservative, relaxing

Sekian...terima kasih.

Sabtu, 18 Julai 2009

Lagu kak Peah ni.....


Opss...
Nak tulis rintihan perasaan.

Dengo lagu Kak Peah ni, jiwa melayang jauh..ontah komano. Nasib baik den dapek cekup hati ni. Kalau idak....ontah apo yg akan berlaku.
Malam minggu macam ni, kalau tak betul cara nye..akan rasa bosan & sebagainye.

Sebona ehh..kojo den banyak. Tp, ontah konapo..maleh lah ghaso ehh nak tgk buku & koteh bebudak sekolah tu. Baca artikel kat internet..sambil melawat blog kekawan lagi best tika ni.

Esok, cam biaso poi le nolong sesiapa yg perlu pertolongan...nak fahamkan mereka ttg konsep kimia ngan mudah.
Bebudak zaman ni, tak pandai menghargai pemberian org yg percuma tu. Ontahlah.

Bebalik ngan diri den ni. Lopeh ngarang macam ni...hilang le bosan, sepi den. Yahooooo...
Ubek boring & sunyi den..selalunye berhasil ngan nulih..nulih...nilih. wakakakaka..

Ok le. Teman nak gi join anak-anak & suami downstairs. Jgn mareeee..

Selasa, 14 Julai 2009

Renungan

(credit to Zeida,ex-afkl-spm84)---- Mesej Dikirim Lanjut ----
Daripada: Bazz
Dihantar: Isnin, 13 Julai, 2009 9:30:00
Subjek: [USMalumni] Rahsia Solat Awal Waktu

Renungan bersama..... .....
Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga
alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Aku
rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi
mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak ?

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru
muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem
metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai
rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap
tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali,
lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana
tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti
berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan
masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita
cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja
azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga
inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu
rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah
mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan
kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna
pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan
dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang
berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau
terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi
masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit
perut ceria tak ?

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu
Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi
prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.
Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar
akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar
ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan
lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ
reproduktif kita

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini
kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar
rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi
jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini
amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang
dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini
(solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku
pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib
atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya
memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman
dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.
Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam
kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah
waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur d elta
dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas tengah
malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan
seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar
pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit
kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.
Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini
dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta
seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap
tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya
bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t
tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.
Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan
solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai
pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah
amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga
solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .

Wallahualam.

Isnin, 13 Julai 2009

Bunga Kertas

Salam & Hello all of u, out there.
Why I tepek gamba bungo kertas ni? Coz, teringat sahabatku di Kota Tinggi, Ina Sidon. She loves warna pink. So, disamping tatapan umum to u all, I dedicate this picture to u...wahai inna. heheheheh......

Bunga kertas merah jambu

Bunga kertas merah1

Bunga kertas merah2.
If u all realised, merah1 & merah2 itu berbeza. One of them berbentuk bulat-bulat macam sanggul le pulak..
Selamat menatap keindahan bunga kertas dari Taman sekangkang kera ku...hehehehe...

Ahad, 12 Julai 2009

Mendung nak hujan



Salam & hello..
Semalam teman balik dari Perkhemahan di Batu Ampar, Laneh, Kuala Kangsar.
Sampai kat pagar rumah, tetiba teman terlihat langit yg begitu gelap;tanda hujan lebat akan turun sekejap lagi. Tengok le gambar yg teman snap tu.

"Golap... yg rabbi" kata org tua-tua (ikut pharasing org tua di area Gomeh, Kolo Pilah, Negeri Sembilan).

Dan (sempat) teman parking je keta dalam 5 minutes, turun le hujan ngan lebatnye....berderum-derum. Bagai bunyi keta yg ditekan minyak ngan kuat nye.

Kalau ade yg perasan, teman snap gambar tu di sebalik bunga kertas, yg terjuntai dari awning umah teman.
Bunga kertas yg warna merah jambu tu, tidak kelihatan warna jambunye, dek kegelapan mendung nye langit tu.

Ok le. Teman chow dulu. salam....

hehehe..pasal ape yek gambar ni ditepek kat sini?...kalau nak tahu info, sila klik blog Riadah & Kecergasan.

Isnin, 6 Julai 2009

SUNYI..walaupun..



Salam & Hello,
Maaf le semua. Teman rasa sunyi bangat. Tu yg nak luah kat blog teman ni. Baru puas hati teman ni.
Suami teman ado. Anak-anak teman pun ado gak. Ikutkan..tak ado masaalah punyo.
Kekawan ado. geng sekopalo pun ado..
Ontahlah...
Agak ehh nak kono poi makan angin ni...
ke mano-mano pantai, tompek yg cantik-cantik..

yo.yo.yo ni...
hoorrey!!!! hujung julai teman & family members nak gi jejalan..

Komano yo?...
Nanti le...

Apo pun, teman dah pueh hati..
teman nak gi jalan-jalan...ghupo ehh...

Api Neraka


(gambar sekadar hiasan sahaja)
Asal kejadian NERAKA
credit to MOHD ANNUAR ABDUL HALIM, ex-afkl)

Ya Allah... takutnyer... bacelah sampai habis.. skjap jer..
x smp 5 minit..pun!! !

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua
ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua
orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.

Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun
tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.

Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala
ibadah dan amalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH......AMIN. ....


..: Luasnya Neraka :.

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra.. berkata:

Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam
keadaan berubah mukanya,
maka ditanya oleh nabi s.a.w.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'

Jawabnya: 'Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya
dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg
mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu
benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa
aman dari padanya.'

Lalu nabi s.a..w. bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat
Jahannam.'

Jawabnya: 'Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama
seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga
putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak
pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak,
andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar
penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka
itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi
kerana panas dan basinya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari
rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya
akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung
barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur
kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi
dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan
api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang
tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.'

Nabi s.a.w. bertanya: 'Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah
kami?'

Jawabnya: 'Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari
lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap
pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu
yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: 'Siapakah penduduk masing-masing pintu?'
Jawab Jibrail:
'Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir
setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun
sedang namanya Al-Hawiyah.

Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama
Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya:
'Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?'

Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg
sampai mati belum sempat bertaubat.'

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga
Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar
kembali dan
sesudah sadar nabi saw bersabda: 'Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku
dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke
dalam neraka?'

Jawabnya: 'Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.'

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi
s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang
kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang
selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab 'Peringatan
Bagi Yg Lalai')

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan
kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor
ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta
mengandungi lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai
70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat


Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita
semua.....Wallahua' lam.


Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan
dari keterangan-keterang an dan petunjuk hidayat, sesudah Kami
terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat
oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.

Dari Abdullah bin 'Amr R.A,

Rasulullah S.A.W bersabda:' Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..

SEPULUH ORANG YANG MAYATNYA TIDAK BUSUK DAN TIDAK REPUT DI HARI QIAMAT
KELAK!!!

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk
dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur
masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan
TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAKBERCAKAP.

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : 'Bagaimana kita dapat mengenali
ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?'

Maka jawabnya Rasulullah saw 'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih
disebabkan oleh WUDHU'.' Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur
orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat
sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan.

Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu
kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu
tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' Siratul Mustaqim dan
memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu
mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya
TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu
mati
:-
1. Para Nabi
2 Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka
itu dari kalangan orang yang beriman.

Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda
Rasulullah saw: Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada
di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat
Ridhwan:
' Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku
berpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan
dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan
buah-buahan SYURGA. '

Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua
anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa
dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang
penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat
banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada
mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam
Surah Al-Haqqah bermaksud :
'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan
pada HARI yang telah LALU itu.'

* Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain.

Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang
yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. ' Dan ( ingatlah ) Allah
sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.'
Surah Al-Baqarah : 237

Untuk renungan dan amalan bersama .

DOA IKAN NUN
============
'LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN'

SEBARKAN KEPADA 10 ORANG KAWAN, ALLAH AKAN MEMECAHKAN SEMUA KESULITANMU,
INSYA ALLAH...WASSALAM! !!

Sabtu, 4 Julai 2009

Me @ BBGS

What years were you at BBGS?

I was in BBGS from January 1980 to Dec. 1984 – for secondary school education. Who were my classmates (Form S3) back then? Let’s see if I can remember at least a few of them: Norhayati Mohktar, Adibah, Azizah Daud, Hasnah, Rosnah Omar, Rozana Ahmad, Raden Arisyah, Anida Sujak, etc.

And all the adventures we had gone through together!! Where are you now, gals, oops, ladies.....? Do contact me. My email is: simahmail_05@yahoo.com

It’s time for a reunion!

What are your fondest memories?

Weekly School Assembly
: Singing the school song and the class cleanliness shields!

The libraries
: Ooohh, such a wonderful place! Lots of books & peace & quiet.
The lower form library: I try to love BI by reading story book with fantastic pictures. Then moved to mediate story book.
The upper form library: I try to read novel...
At SPM 1984, I got C3 for BI..then got offer to go UK to do TESL. (not succeed during interview)

Cheerleading: never join, but then, eager & proud to see them performed. hehehehe..
"give me G, G.................
give me R, R.................
give me E, E.................
give me E, E.................
give me N, N.................

what do you get?.. GREEN.............

Food Sales
: I liked the spirit to make sure every things done. The team spirit that are definitely part of BBGS values!

The dedicated teachers: The highly dedicated teachers, and the Head Mistress (Miss Yeap). To all excellent teachers during my secondary school years – for chemistry, physics, history, BM, Maths and Add Maths, Home Science (yummm!), PE, etc. They will proud if they know that I am following their career as a chemistry teacher.. who is pursuing study in master chemistry education.

I greatly appreciate all their dedication, help and support as these have enabled me to further my studies and to contribute back to society. The Headmistress, Ms Yeap, in particular, generously extended extra support and encouragement. Thank you for everything!

What did you do when you left school?


Attended the Institut Teknologi Mara, Shah Alam in 1985-1987, & having my first diploma; Diploma in Science. Then, at Universiti Kebangsaan Malaysia (1988-1992), and graduated with BSc. (Honours chemistry). Later, I went to Penang to get my second diploma; Diploma Pendidikan (KPLI).My first school to teach was SMK Palong 2, Gemas, Negeri Sembilan.

Where are you and what are you doing now?

Currently, I am teaching at SMK Temenggong, Kati, Kuala Kangsar, Perak.In the mean time, I am trying to complete my master in chemistry education at UPSI, Tanjong Malim, Malaysia.

(At the same time, I am helping students at my district to love chemistry & score A for their SPM 2009)

What BBGS values are you passing on to the next generation?

Integrity and all its associated tributes - respect, fairness, honesty, truth, hard work, responsibility! Even in the face of adversity, do not give up one’s principles - ‘With steadfastness and careful truth!’

Team spirit! Cooperation. Give a helping hand, especially to the disadvantaged. Contribute to society.

Would like to enthuse the younger ones to study hard and work hard, perseverance, strive to do good or for a good cause (money is not everything in this life).

Nisi Dominus Frustra

BBGS Culture.

(copy from http://back2bbgs.blogspot.com/2007_10_01_archive.html)

A summary of findings gleaned from a questionnaire sent out to ex-BBGS girls in conjunction with the BBGS Centenary Celebration. This extract is taken from the Centenary magazine (May 1993).

As we look back over the 100 years, we often wonder if life in BBGS has changed since our grandmothers’ days.

What has changed? More importantly, what has remained?

All these were part of the BBGS lifestyle and culture. Some things might have changed now. But the heart and spirit that move each BBGS girl to give, to share and to make the school a great place surely has not changed.

Everlasting values…

Certain values such as discipline, responsibility, conscientiousness, respect, courtesy, loyalty and the fear of God are often associated with BBGS girls. As anyone, and these words will roll off her tongue quite spontaneously.

It is the BBGS culture to learn these values well. When you are taught, you listen, absorb and try your hardest to remember. When you address your teacher, you are naturally polite and respectful. Where there are rules on how to dress, you follow.

You learn right from the start of your BBGS life that there is God. And that this God is loving, although almighty. You learn the basis of life: that without God, all is in vain.

Choral Speaking

What activities are characteristic of BBGS days? Without a single doubt, choral speaking and fun fairs stand out regardless of which generation the BBGS girl comes from.

Choral speaking, which was started in 1958 by Miss Cooke, is a BBGS trademark. Year in, year out, as one old girl put it, we “practiced and practiced till our voices dried out”. BBGS would not be BBGS if choral speaking was not part and parcel of the school’s major activities. Listen to the pride in the voices of girls who have won choral speaking competitions during their schooldays. Despite the tedium of practices, the strain on the voice and the demands on the memory, every BBGS girl will attest to the memorability of choral speaking. Who doesn’t remember the importance of listening to the whisper of “one, two, three, stand” command for the third row to stand on the bench?

A summary of findings gleaned from a questionnaire sent out to ex-BBGS girls in conjunction with the BBGS Centenary Celebration. This extract is taken from the Centenary magazine (May 1993).

As we look back over the 100 years, we often wonder if life in BBGS has changed since our grandmothers’ days. What has changed? More importantly, what has remained? All these were part of the BBGS lifestyle and culture. Some things might have changed now. But the heart and spirit that move each BBGS girl to give, to share and to make the school a great place surely has not changed.

Fun Fairs
Fun-fairs were really fun events. Whether they were mammoth fun-fairs of the smaller food fairs, all BBGS girls enjoy the distraction from lessons. An old girl related how her class would look for the slightest excuse to beg the teachers to allow them to discuss urgent food fair arrangements instead of the usual lessons. We all learnt to make red and green square coconut candies during our BBGS days. All of us experienced the temptation of over-pricing our food so that our class could make the most money.

Fun and food fairs, if you think about it, taught us the basics of doing business. They helped infuse us with the entrepreneurial spirit. We learnt the rudiments of Profit & Loss (although the latter was taboo!). We picked up Supply & Demand and Marginal Returns faster than we managed to from our Economics class. We learnt what team work and team spirit were all about. We cultivated our creativity and ingenuity.

All said and done, fun-fairs and food fairs were great events, probably more so for BBGS girls than from those in other schools because we always needed funds to do something more for the school.


Toilet Cleanliness


Another aspect of BBGS life is the Toilet Cleanliness Campaign administered by the prefects.

Most of us hate it but force ourselves and our classmates to clean the toilets with a vengeance in pursuit of the Cleanliness Shield.

Buying toilet fresheners, repainting the class-designated toilet, locking it up so as to prevent others from fouling it up – these are but some of the things we do to have the cleanest and best-smelling toilet in the whole school. (You see, BBGS girls do all things – including the less pleasant ones – well)


Class Cleanliness


None of us will ever forget the necessity to keep our classroom neat and tidy. Remember the days when we used raffia to ensure our desk were straight and in line. The days we had to rush to the market across the road before school for fresh flowers for our class? The days we had to cut out interesting newspaper articles for our class notice boards (our interest was often centred on our handsome badminton heroes, one of whom used to be the boyfriend of a classmate)?

An eye for detail is something that is almost engraved in our minds, thanks to BBGS. How many of us, for example, can resist not straightening a crooked picture on a wall? How any of us look around and think twice before we throw even the tiniest scrap of paper on the street? How many of us consciously walk away from potted plants lest our skirts brush against and injure those precious things?

My secondary school


Tetiba rasa sayu je aku...mengenangkan sekolah aku tu telah dirobohkan... huhuhu..
KL pavillion lak yg tumbuh..
oooo BBGS....

If BBGSian want to see more pictures about our school, please scroll down until u reach You Tube at your right hand. Please klik to play the slide show..

huhuhuhu..sememangnye bulu roma & seluruh tubuhku terasa mengigil kesayuan. The school that teach me how to be survival in any condition.

for those who want to join in our alumni, please klik: http://www.bbgsalumni.net/
for those who like have our old story.. klik: http://back2bbgs.blogspot.com/2007_10_01_archive.html

May be u want to share with others..
u may write email & send to
bbgsalumni@gmail. com
Include

1. State who you are - Name in full
2. Which year you did your 'MCE'/'O' or 'HSC'/'A'
3. Your email address
4. Your phone number
5. The event information
1. Purpose
2. Date, Time & Venue

Piss: Where are 5Sc3 girls, SPM1984?.. I miss u all...waaaaaa

THANK U.

PAKAIAN PEREMPUAN DALAM SEMBAHYANG

PAKAIAN PEREMPUAN DALAM SEMBAHYANG
(dari email kak maznah mohamad, ex-afkl)

Bismillah-ir Rahman-ir Rahim

FORUM,ARTIKEL,CERAMAH,CHAT,NASYID & mOre Only @ www.taman2syurga.com
Pakaian Perempuan Ketika Sembahyang


Menurut Imam asy-Syirazi Rahimahullah dalam kitab al-Muhazzab, adalah disunatkan bagi perempuan yang merdeka dan khuntsa bersembahyang dengan memakai pakaian yang terdiri daripada baju yang labuh, panjang dan menutupi seluruh badan hingga kedua kaki, memakai penutup kepala dan leher dari kain yang tebal dan menggunakan telekung (satu kain tebal yang lain yang menyelimuti pakaian tadi).

Disunatkan juga telekung atau pakaian yang di sebelah luar sekali itu tebal, agar tidak membayangkan anggotanya. Juga telekung atau pakaian yang di sebelah luar tadi dijauhkan atau direnggangkan dari badan seseorang perempuan itu apabila dia rukuk atau sujud, supaya tidak membayangkan pakaiannya yang di sebelah dalam.

Khatib asy-Syarbini dalam kitab Mughni al-Muhtaj mensyaratkan pakaian (satir) yang digunakan untuk menutup aurat samada dalam sembahyang atau luar sembahyang ialah tebal yang boleh menutup anggota aurat. Bahkan ia hendaklah melindungi atau menutup warna kulit daripada dilihat dengan pandangan biasa. Dengan perkataan lain tidak menampakkan atau membayangkan bentuk badan.

Kebanyakkan ulama Syafie mensyaratkan hendaklah pakaian itu menutup dan menyelubungi seluruh anggota aurat.

Berdasarkan syarat-syarat yang dijelaskan, maka berikut adalah beberapa contoh-contoh pakaian yang tidak memenuhi syarat-syarat di atas:

1. Baju atau pakaian yang berlubang-lubang

Aurat yang boleh dilihat melalui pakaian yang berlubang-lubang, contohnya pakaian yang ditenun dengan jarang, walaupun tebal, masih tidak memenuhi syarat satir, iaitu menyelubungi dan menutup keseluruhan aurat.

2. Pakaian yang jarang atau nipis

Adapun maksud dari pakaian yang nipis atau jarang itu ialah pakaian yang boleh menampakkan warna kulit apabila memakainya. Untuk jelasnya adalah tidak tercapai maksud as-satir dengan memakai pakaian berikut dalam sembahyang:

a)Sekiranya di dalam sembahyang dia memakai pakaian yang nipis atau jarang untuk menutup keseluruhan auratnya tanpa dilapis dengan pakaian lain seperti telekung dan seumpamanya, maka pakaian seperti ini tidak memenuhi syarat satir kerana tidak tercapai maksud dan pengertian tebal dan tidak pula menyembunyikan warna kulit. Ini disandarkan kepada hadis Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam:


Maksudnya: “Dari Aisyah Radiallahu anha sesungguhnya Asma' binti Abi Bakar telah berkunjung kepada Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam dan dia memakai pakaian yang nipis. Lalu Nabi Shallallahu alaihi wasallam berpaling daripadanya.

Baginda bersabda: Wahai Asma' sesungguhnya orang perempuan apabila meningkat umur haidh (umur baligh), tidak boleh dilihat padanya kecuali ini dan ini... Lalu Baginda Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam pun menunjukkan muka dan kedua-dua tapak tangan Baginda. (Hadis riwayat Abu Daud)

Hadis di atas dengan jelas melarang memakai pakaian yang jarang atau nipis di luar sembahyang, demikian jua dalam sembahyang.

As-Sayyid al-Bakri kemudian menyebutkan, sesuatu kain atau pakaian meskipun berwarna atau yang dicelup jika ianya jarang dan nipis juga tidak memenuhi syarat as-satir.

b) Begitu juga sekiranya dalam sembahyang dia memakai pakaian yang jarang atau nipis untuk menutup keseluruhan auratnya kemudian dia menutup atau melapis lagi pakaian tadi dengan telekung atau yang seumpamanya dan warna kulit masih kelihatan, maka samalah juga hukumnya seperti (a) di atas.

Selain daripada jenis-jenis pakaian yang telah disebutkan di atas, harus bagi golongan wanita bersembahyang dengan memakai pakaian sutera atau menjadikannya alas (lapik sembahyang) ketika sembahyang. Manakala memakai pakaian yang mempunyai gambar atau menjadikannya alas (sembahyang di atasnya) atau menghadap ke arahnya, hukumnya makruh.

Ternampak Aurat Sendiri Semasa Sembahyang

Ketika hendak mengerjakan sembahyang pakaian hendaklah diberi perhatian, iaitu menutup seluruh anggota aurat dengan sempurna sebagaimana yang dituntut oleh syarak'. Ini kerana apabila dia melihat aurat sendiri atau dilihat oleh orang lain semasa sedang sembahyang kerana kecuaian menutupnya, maka hukum sembahyangnya tidak sah.

Sebagai contoh jika seseorang perempuan yang bersembahyang, sekalipun dengan memakai telekung, sedangkan di bahagian leher terbuka luas atau besar sehingga dia boleh nampak auratnya sendiri atau dilihat oleh orang lain ketika dia rukuk atau sujud, maka batal sembahyangnya. Oleh itu hendaklah dirapikan, dikancing atau diikat terlebih dahulu dengan sempurna bahagian leher yang terbuka tadi, kemudian barulah mengerjakan sembahyang.

Sekiranya dia mendapati pada pakaian yang digunakannya untuk bersembahyang berlubang atau koyak yang menampakkan auratnya, maka wajib dia mengulangi sembahyangnya tadi. Samada dia mengetahui tentang koyak tersebut kemudian dia terlupa mengenainya, ataupun dia langsung tidak mengetahuinya. Akan tetapi jika dia menyangka bahawa koyak itu terjadi selepas memberi salam, maka tidak perlu dia mengulangi sembahyang tadi tanpa khilaf.

FORUM,ARTIKEL,CERAMAH,CHAT,NASYID & mOre Only @ www.taman2syurga.com


Terbuka Aurat Dengan Tiba-Tiba

Berbeza hukumnya dengan aurat yang terbuka secara tiba-tiba dan tidak senghaja, maka sembahyang tetap sah dengan syarat hendaklah ditutup dengan segera. Yang dimaksudkan dengan tidak sengaja, seperti ditiup angin atau terbuka oleh haiwan atau kanak-kanak yang belum mumayyiz kerana dia tidak mempunyai niat atau maksud di sebalik perbuatannya itu. Sebaliknya jika aurat itu terbuka oleh kanak-kanak yang sudah mumayyiz, maka batal sembahyangnya.

Sembahyang Di Dalam Gelap

Terdapat andaian apakah kegelapan atau ketiadaan cahaya boleh diistilahkan sebagai satir kerana ia menutupi dan melindungi warna kulit dan aurat dari pandangan mata? Menurut Ibnu Hajar al-Haitami, kegelapan tidak boleh diertikan sebagai satir. Oleh yang demikian, adalah tidak sah sembahyang seseorang yang tidak menutup aurat sekalipun dalam gelap.

Kesimpulan

Adalah menjadi kebiasaan memakai telekung putih ketika sembahyang dan ini menepati ciri-ciri yang digambarkan sebagai pakaian yang sempurna dan digalakkan di dalam Islam. Maka hendaklah dipastikan bahawa telekung yang dipakai janganlah nipis atau jarang sehingga menampakkan warna kulit atau anggota aurat. Di samping menggunakan telekung, hendaklah juga memakai pakaian yang sempurna menutup aurat di bahagian sebelah dalam sebagai langkah berjaga-jaga.

Dari penjelasan di atas, nyatalah bahawa rambut, leher, lengan, dua kaki dan tapak kaki adalah aurat bagi perempuan ketika bersembahyang. Maka wajiblah kesemua anggota ini ditutup dan dijaga semasa sembahyang kerana rambut yang terjuntai, lengan yang tidak berlapik, kaki yang terdedah dengan sengaja boleh membatalkan sembahyang.

Di samping menutup aurat, menjaga kebersihan pakaian yang dipakai dan tempat bersembahyang daripada najis merupakan di antara syarat sah sembahyang. Maka hendaklah kita mengambil perhatian yang sewajarnya dan meneliti dengan sempurna perkara-perkara yang bersangkutan dengan syarat sah sembahyang agar ibadat yang dilaksanakan akan diterima dan mendapat ganjaran sebagaimana yang dijanjikan Allah Subhanahu Wa Ta'ala hendaknya.

DI SUNTING DARI: LAMAN MUFTI BRUNEI

Renungan utk diambil Tindakan

Something to share...
Assalamualaikum......
Buat pengajaran dan pedoman pada mesej yang disampaikan.

Assalamualaikum semua.......Saya tidak pasti sama ada mahu menyebarkan atau tidak e-mail ini. Tetapi apabila membacanya, ada kewajaran dan perkara-perkara yang boleh jadikan iktibar. Justeru itu, yang baik kita jadikan tauladan dan yang buruk kita jadikan sempadan.

From:
Cik Junaida Binti Hj Ismail
Pensyarah Fakulti Sains
Pentadbiran dan Pengajian Polisi
Universiti Teknologi MARA Kedah,
P.O.Box 187, 08400 Merbok
Kedah Darul Aman

Assalamualaikum....saya cuma mau berkongsi cerita tentang cerita dibawah...

Begini ceritanya kira2 tiga minggu yang lalu saya dpt forwad yg sama juga mengenai informasi ini, saya pikir cuma sekadar informasi biasa saja... saya tak tahu saja... tapi dua minggu kemudian saya kehilangan sesuatu yang sangat berharga bagi saya.....dan hingga waktu ini saya tidak mampu membeli lagi benda tersebut ..... Kejadian itu saya pikir cuma sial saja .... tapi begitu pagi tadi saya terbaca informasi ini yang berbunyi, "Sedangkan terhadap orang yang meng "ignore" kan dan membuang surat ini,dia mendapat musibah yang besar iaitu kehilangan sesuatu harta/benda yang sangat dicintai dan disayanginya" Dan saat itu juga saya teringat bahwa beberapa minggu yg lagi lalu saya juga pernah menerima surat seperti ini dan saya tidak menyebarkannya. Kemudian dua minggu kemudian saya kehilangan sesuatu yg berharga bagi saya.

Kemungkinan ada hubungan atau tidak mengenai kejadian diatas hanya Allah SWT yg tau, bagi saya kehilangan sesuatu bererti kita harus lebih dekat dan banyak berdoa kepada Allah swt.....

Wassalam.........

Bukan email surat berantai nya yg utama, tapi message kalau kita ada sedikit rizki sedekahkankanlah pada yg kurang mampu??? kirakan semua yg telah kita miliki dan berapa banyak kita dermakan.

BERITA DARI MASJID NABAWI

BERITA PENTING

BERITA UNTUK UMAT ISLAM DISELURUH DUNIA. SURAT INI DATANGNYA DARI SYECKH ACHMAD DI SAUDI ARABIA . "AKU BERSUMPAH DENGAN NAMA ALLAH SWT DAN NABI MUHAMMAD SAW, WASIAT UNTUK SELURUH UMMAT ISLAM DARI SYECKH ACHMAD SEORANG PENJAGA MAKAM RASULULLAH DI MADINAH, YAITU DI MESJID NABAWI SAUDI ARABIA.

"Pada malam tatkala hamba membaca Al'Quran di makam Rasulullah, dan hamba

sampai tertidur, lalu hamba bermimpi. Didalam mimpi hamba bertemu dengan

Rasulullah SAW, dan beliau berkata, "didalam 60.000 orang yang meninggal dunia, di antara bilangan itu tidak ada seorangpun yang mati beriman, dikarenakan:

1. Seorang istri tidak lagi mendengar kata-kata suaminya

2. Orang yang kaya yang mampu, tidak lagi melambangkan atau menimbangkan rasa belas kasih kepada orang-orang miskin.

3. Sudah banyak yang tidak berzakat, tidak berpuasa, tidak sholat dan tidak menunaikan ibadah haji, padahal mereka-mereka ini mampu melaksanakan.

Oleh sebab itu wahai Syechk Achmad engkau sabdakan kepada semua ummat manusia di dunia supaya berbuat kebajikan dan menyembah kepada Allah SWT.

"Demikian pesan Rasulullah kepada hamba, Maka berdasarkan pesan Rasulullah tersebut dan oleh karenanya hamba berpesan kepada segenap ummat Islam di dunia.

Pesanan nabi:

a. Bersalawatlah kepada Nabi Besar kita Muhammad SAW.

b. Janganlah bermalas-malasan untuk mengerjakan sholat 5 ( lima )waktu.

c. Bershadaqoh dan berzakatlah dengan segera, santuni anak-anak yatim piatu.

d. Berpuasalah dibulan ramadhan serta kalau mampu tunaikan segera ibadah haji..



PERHATIAN:
Bagi siapa saja yang membaca surat ini hendaklah menyalin/mengcopynya untuk disampaikan kepada orang-orang lain yang beriman kepada hari penghabisan / kiamat. Hari kiamat akan segera tiba dan batu bintang akan terbit, Al'Quran akan hilang dan matahari akan dekat di atas kepala, saat itulah manusia akan panik. Itulah akibat dari kelakuan mereka yang selalu menuruti hawa nafsu dalam jiwa.
Dan barang siapa yang menyebarkan surat ini sebanyak 20 (dua puluh) lembar dan disebarkan kepada teman-teman / rekan-rekan anda. Atau Masyarakat Islam sekitarnya, maka percayalah anda akan memperoleh keuntungan setelah dua minggu kemudian. Telah terbukti pada seorang pengusaha di Bandung, setelah membaca dan menyalinnya juga menyebarkan sebanyak 20 (dua puluh) lembar, maka dalam jangka waktu 2 (dua) minggu kemudian, dia mendapat keuntungan yang sangat luarbiasa besarnya. Sedangkan terhadap orang yang menyepelekannya dan membuang surat ini, dia mendapat musibah yang besar yaitu kehilangan sesuatu harta/benda yang sangat dicintai dan disayanginya.

Perlu diingat kalau kita sengaja tidak memberitahukan surat ini kepada orang lain, maka tunggulah saatnya nasib apa yang akan anda alami, dan jangan menyesal apabila mendapat bencana secara tiba-tiba

atau

kerugian yang sangat besar. Sebaliknya jika Anda segera menyalin/mengcopynya dan menyebarkannya kepada orang lain, maka anda akan mendapatkan keuntungan besar atau rezeki yang tiada disangka-sangka.

Surat

ini ditulis S.T. STAVIA sejak itu surat ini menjelajah dan mengelilingi dunia, dan pada akhirnya sampai kepada Anda. Percayalah beberapa hari lagi sesuatu akan datang kepada Anda dan keluarga Anda.

Rabu, 1 Julai 2009

Bulan Rejab

BULAN REJAB
(credit to Ruby masri, ex-asbkl)

Pada 24 Jun 2009 (Rabu) kita memasuki bulan Rejab. Diriwayatkan bahwa
Rasulullah saw telah bersabda, "Ketahuilah bahwa bln Rejab itu adalah
bulan ALLAH swt, maka:"

1. Barang siapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka
pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH swt

2. Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab /Isra Mi'raj (Isnin, 20
Julai 2009) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa

3. Barang siapa yang berpuasa 2 hari di bulan Rejab akan mendapat
kemuliaan di sisi ALLAH swt

4. Barang siapa yang berpuasa 3 hari yaitu pada tanggal 1, 2, dan 3 Rejab
(24, 25, 26 Jun 2009) maka ALLAH swt akan memberikan pahala seperti 900
tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia dan seksa akhirat

5. Barang siapa berpuasa 5 hari dalam bulan ini, insyaallah permintaannya
akan dimakbulkan Allah swt..InsyaAllah

6. Barang siapa berpuasa 7 hari dalam bulan ini, maka ditutupkan 7 pintu
neraka Jahanam dan barang siapa berpuasa delapan hari maka akan dibukakan
8 pintu syurga

7. Barang siapa berpuasa 15 hari dalam bulan ini, maka ALLAH swt akan
mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua
kejahatannya dengan kebaikan, dan barang siapa yang menambah (hari-hari
puasa) maka ALLAH swt akan menambahkan pahalanya."

Sabda Rasulullah saw lagi :"Pada malam Mi'raj, saya melihat sebuah sungai
yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari air batu dan lebih
harum dari minyak wan gi, lalu saya bertanya pada Jibril as "Wahai Jibril
untuk siapakah sungai ini?"

Maka berkata Jibrilb as "Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang
membaca selawat untuk engkau dibulan Rejab ini."

Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita :"Ketika kami berjalan bersama-sama
Rasulullah saw ke sebuah kubur, lalu Rasulullah saw berhenti dan beliau
menangis dengan amat sedih, kemudian beliau berdoa kepada ALLAH swt. Lalu
saya bertanya kepada beliau "Ya Rasulullah, mengapakah engkau menangis?"
Lalu beliau bersabda "Wahai Tsauban, mereka itu sedang diseksa dalam
kuburnya dan saya berdoa kepada ALLAH swt, lalu ALLAH swt meringankan atas
mereka."

Sabda beliau lagi "Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mahu
berpuasa satu hari dan beribadah satu malam saja di bulan Rejab nescaya
mereka tidak akan disiksa di dalam kubur." Tsauban bertanya "Ya
Rasulullah, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam dalam
bulan Rejab sudah dapat mengelakkan dari seksa kubur?"

Sabda beliau "Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus saya
sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu
hari dan mengerjakan so lat malam sekali dalam bulan Rejab dengan niat
karena ALLAH swt, kecuali ALLAH swt mencatatkan baginya seperti berpuasa
satu tahun dan mengerjakan solat malam satu tahun."

Selasa, 30 Jun 2009

7 dont's after a meal

7 dont's after a meal
(credit to man toya, ex-afkl)

1. Don't smoke - Experiment from experts proves that smoking a cigarette after meal is comparable to smoking 10 cigarettes (chances of cancer is higher).

2. Don't eat fruits immediately - Immediately eating fruits after meals will cause stomach to be bloated with air. Therefore take fruit 1-2 hr after meal or 1hr before meal.

3. Don't drink tea - Because tea leaves contain a high content of acid. This substance will cause the Protein content in the food we consume to be hardened thus difficult to digest.

4. Don't loosen your belt - Loosening the belt after a meal will easily cause the intestine to be twisted & blocked.

5. Don't bathe - Bathing will cause the increase of blood flow to the hands, legs & body thus the amount of blood around the stomach will therefore decrease. This will weaken the digestive system in our stomach.

6. Don't walk about - People always say that after a meal walk a hundred steps and you will live till 99. In actual fact this is not true. Walking will cause the digestive system to be unable to absorb the nutrition from the food we intake.

7. Don't sleep immediately - The food we intake will not be able to digest properly. Thus will lead to gastric & infection in our intestine.

Ahad, 28 Jun 2009

Selasa, 23 Jun 2009

PESTA PANTUN PERINGKAT NEGERI PERAK

Salam...
Dah lama tak buat entry. Maaf le. Teman sibuk bangat.
Kali ni teman hanya nak kongsi gambar di pesta pantun prkt negeri Perak 2009. Pesta ini dilangsungkan di Dewan SMK Raja Perempuan kalsom, Kuala Kangsar, Perak.
Nak tulis panjang-panjang teman tak cukup masa. Nengok gambar je le ye...hehehehehe..
(Teman hanya berada di posisi siapkan bunga manggar. Different school have different koje le...)









Isnin, 25 Mei 2009

Another program AAFM di JOHOR

ATURCARA PROGRAM KHIDMAT MASYARAKAT KE 2 AAFM

JUMAAT 5HB JUN 2009
LOKASI: SEK. MEN. AGAMA BANDAR TENGGARA

• 4.00 – 6.00 pm : Pendaftaran Pelajar-pelajar
• 6.00 - 7.00 pm : Makan Malam
• 7.00 – 8.30 pm : Solat Maghrib Berjemaah di Masjid Bdr Tenggara dan
diikuti tazkirah pendek oleh Ustaz Abdullah serta solat Isya’.
• 8.30 - 9.30 pm : Ceramah 1 oleh En Faruk Muhammad, UTM
“ Kepentingan Pencapaian Diri, Falsafah dan Hala Tuju
Kehidupan” di Masjid.
• 9.30 – 10.30pm : Bengkel 1 “Mengenali diri dan Kumpulan” di Asrama
• 10.30 pm : Minum Malam/Rehat
SABTU 6HB JUN 2009
LOKASI : DEWAN ORG RAMAI SK FELDA PENGGELI TIMUR
• 6.00 – 7.15 am : Solat Subuh dan Kuliah Subuh oleh Ustaz Amer
• 8.00 – 9.00 am : Pelajar berkumpul di Dewan Felda Penggeli Timur
• 9.00 – 10.00am : Majlis Perasmian oleh Yg Bhg Tan Sri Mohd Yusof Noor
• 10.00 - 10.30am: Minum/Pelajar bergerak ke Sek Men Bdr Tenggara 1
LOKASI 1 : DEWAN SEK MEN BDR TENGGARA (1) LOKASI 2 (BERBAGAI) DI FELDA PENGGELI TIMUR
• 10.30 – 11.30 am : Ceramah 2
“Strategi dan Teknik Persediaan
Akhir oleh Dr Zolkifli Hamid”
• 11.30 – 12.30 pm : Ceramah 3
“ Keperluan untuk Melanjutkan
Pelajaran oleh Pn Norzaidahwati
• 1.00 – 2.00 pm : Makan
Tengahari/Solat Zohor
• 2.00 – 3.00 pm : Bengkel 2
“ Analisis Kendiri dan Masa Itu
Emas” oleh AAFM
• 3.00 – 4.30 pm : Bengkel 3
“Perkongsian dan penyelesaian
Masalah” oleh AAFM
• 4.30 – 5.00 pm : Minum Petang
• 5.00 – 5.30 pm : Solat Asar dan
Pelajar kembali ke Sek Arab.







• 10.30 – 12.30 pm : Motivasi Ibu
Bapa oleh Dato’ Ahmad Faiz
Hamid, TNC UUM (Penaung
AAFM) di Dewan Org Ramai
SK Penggeli Timur
• 10.30 – 12.30 pm : Motivasi utk
UPSR oleh Tn Hj Ahmad Omar
AAFM di SK Penggeli Timur
• 12.30 – 2.00 pm : Makan
Tengahari/Solat Zohor
• 2.00 – 4.00 pm : Ceramah
Kesihatan Wanita “ Kesan Barah
Awal (KEBAL)” oleh Dr Mohd
Ismail Ali dari AAFM di Bilik
JKKK Penggeli Timur.


 Pemeriksaan Kesihatan Percuma kepada masyarakat akan berlangsung sepanjang hari oleh Pasukan Perubatan dari Hospital Pakar Johor (JSH) di Bilik JKKK
• Gotong Royong bersama penduduk mengikut kesesuaian waktu ditetapkan oleh pihak Felda.
• Solat Maghrib diikuti Tazkirah bersama penduduk di Masjid Felda Penggeli Timur oleh Ustaz Abdullah (Felda)
• Di SEK MEN AGAMA BANDAR TENGGARA:

 6.00 – 7.00 pm : Makan Malam
 7.00 – 8.30 pm : Solat Maghrib berjemaah, Tazkirah dan Solat Isya’
Berjemaah oleh Imam Masjid Bdr Tenggara.
 9.00 – 10.30pm: Akurjanji Pelajar di Masjid Bandar Tenggara
 10.30-11.00pm : Minum Malam/Rehat
 4.00 – 6.00 am : Qiamullail bersama Ustaz Long Kechik dan Solat
Subuh berjemaah di Masjid Bdr Tenggara.
 6.30 – 7.30 am : Sarapan Pagi/Pelajar ke Sek Men Bdr Tenggara 1
AHAD (7HB JUN 2009)
LOKASI : SEK MEN BDR TENGGARA (1)
DEWAN SEKOLAH BILIK MESYUARAT

• 8.30 – 10.00 am : Motivasi Perdana oleh Dato’ Ahmad Faiz Hamid, TNC UUM
• 10.15 – 11.45 am: Berkongsi Pengalaman Kerjaya oleh AAFM.
• 12.00 – 1.00 pm : Majlis Penutupan Program oleh Timb. Peng. Besar (Pembangunan Komuniti).
• 1.00 – 2.00 pm : Makan Tengahari dan Solat Zohor.
• 2.15 – 3.15 pm : Ceramah Peluang Kerjaya oleh IKM, UTM.
• 3.15 – 4.30 pm : Lawatan ke tapak pameran untuk pelajar.
• 4.30 – 5.00 pm : Solat Asar
• 5.00 – 6.00 pm : Pelajar kembali ke Asrama.
• 6.00 pm : Bersurai

• Pameran Peluang Pelajaran dan Kerjaya oleh IKM, UTM dll akan berlangsung secara berterusan.

• 8.30 – 11.30 am : Sesi Perbincangan dengan Ketua-ketua Masyarakat, dipengerusikan oleh Dato’ Ir Jamlus Aziz/Dr Mohd Ismail Ali (AAFM).
• 11.30 am : Bersurai untuk Majlis Penutupan Program.

Rabu, 6 Mei 2009

Untuk Anak-anak Peneroka FELDA



(credit to ambilpeduli blogspot)
Hebahan untuk anak-anak peneroka kat Jengka dan kawasan sekitarnya

Program: Program Susulan Khidmat Masyarakat Jengka
Tarikh: 23 Mei 2009 (Sabtu) - 9:00 pagi hingga 5:00 petang
Tempat: Universiti Teknologi Mara (UiTM) Jengka, Pahang
Sasaran : Pelajar-pelajar Tingkatan 3 & 5 dari sekitar Wilayah Jengka dan anak-anak ahli yang berminat

Pengisian Program:
Program ini adalah program susulan kepada Program Khidmat Masyarakat Wilayah Jengka yang telah diadakan bulan Disember 2008 yang lepas. Program satu hari khas untuk pelajar-pelajar Tingkatan 3 dan 5 ini akan diadakan oleh AAFM dan dengan kerjasama UiTM Jengka dan akan memberi tumpuan khusus kepada motivasi dan persediaan menghadapai peperiksaan.

Kami semua AJK AAFM ingin menjemput semua ahli AAFM dan bekas pelajar-pelajar Asrama Felda / Asrama Semai Bakti dari seluruh Malaysia untuk hadir memberikan sokongan kepada program AAFM ini. Kami amat menghargai kehadiran anda semua dan diminta panjangkan jemputan kepada semua yang lain.

Ahli-ahli adalah juga digalakkan untuk mendaftar anak-anak mereka mengikuti program motivasi dan persediaan menghadapi peperiksaan ini. Kepada sesiapa yang berminat untuk mendaftarkan anak-anak mereka mengikuti program ini bolehlah membuat pendaftaran secepat mungkin sebelum 2hb. Mei 2009 untuk kami membuat persediaan sewajarnya . Sila hantarkan butir-butir yang diperlukan seperti berikut:

* Nama Ahli:
* No. Telefon:
* Nama Anak:
* Tingkatan:

Sila hantarkan butir-butir di atas kepada:
Kamal Arifin di email : kay_doc83@yahoo.com atau H/P @ 012 987 9015
dan Aminah di email : amihashim67@yahoo.com atau H/P @ 019 260 0247

Nota : AAFM - Alumni Asrama FELDA Malaysia

Selasa, 5 Mei 2009

Award dari Inna Sidon. Thanks...



Salam Pn Inna. Thanks ye. Dapek gak den award.
Nak dapek award pekerje cemerlang....susah bona. Dapek award dari kau ni...udah amat mengembirakan aku.

SOLAT selepas TIDO...


(dari email kak Maznah Mohamad)
Rahmat untuk suami isteri yang bangun malam

Kebahagiaan dan kesejahteraan hidup yang merupakan impian setiap insan bukanlah sekadar terletak pada nilaian harta benda dan wang ringgit. Banyak rumah tangga yang hancur kerana mengikut teori kebahagian sendiri. Mereka menyangkakan wang adalah segala-galanya. .. Namun setelah memperolehi semuanya itu, rumah tangga masih tidak bahagia. Suami isteri tidak mesra. Bahkan sentiasa berkrisis, bermasam muka dan berburuk sangka. Hubungan ibu bapa dan anak-anak renggang.

Justeru itu, kebahagiaan bukan terletak kepada material semata-mata, yang paling utama ialah pimpinan suami itu sendiri. Suami perlu mendidik isteri ke arah mencapai cinta Allah, cinta agama dan cinta akhirat. Cinta kepada Tuhan akan mendorong seseorang itu untuk berbuat kebaikan demi mencari redha Allah SWT.

Setiap pasangan perlu saling bantu-membantu untuk memajukan diri mencari keredhaan Allah terutama sekali pada waktu keheningan malam. Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Dan bantu-membantulah kamu dalam kebaikan dan takwa, janganlah kamu bantu-membantu dalam melakukan dosa dan pelanggaran.” (Surah Al-Maidah, ayat 2)

Malah Rasulullah SAW sangat suka kepada suami isteri yang saling bantu-membantu dalam ketaatan, rukuk dan sujud dalam kegelapan malam ketika semua manusia tidur dengan lenanya. Itulah sebenarnya petua kebahagiaan dunia dan akhirat.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Mudah-mudahan Allah merahmati seorang suami yang bangun pada tengah malam lalu mengerjakan solat dan membangunkan isterinya sama-sama melakukan solat. Sekiranya dia enggan, maka dipercikkannya ke wajahnya. Mudah-mudahan Allah merahmati seorang isteri yang bangun tengah malam untuk mengerjakan solat dan juga membangunkan suaminya, jika dia enggan, maka dipercikkanlah air ke mukanya.” (Hadis Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

Menerusi hadis di atas jelaslah kepada kita betapa indahnya saat-saat seorang suami membangunkan isterinya dengan lemah-lembut seperti memercikkan air ke mukanya pada tengah malam supaya sama-sama melakukan ibadat kepada Allah SWT apatah lagi jika anak-anak dapat ikut serta.

Betapa sayunya hati ketika ini mengenali dosa-dosa yang telah dilakukan. Air mata menitis tanda keinsafan. Zikir dialunkan tanda kesyukuran. Doa dipanjatkan memohon kesejahteraan keluarga dunia dan akhirat. Kebahagiaan seperti inilah akan melahirkan jiwa yang tenang, aman damai, tiada ketakutan, tiada kebimbangan malah berada di dalam keadaaan redha dan diredhai Allah dunia dan akhirat.

Ini jelas dalam firman Allah SWT yang bermaksud, “Wahai jiwa yang tenang kembalilah kamu kepada Tuhanmu dalam keadaan kamu redha dan diredhai. Masuklah dalam hamba-Ku dan masuklah ke dalam syurga-Ku.” (Surah Al-Fajr, ayat 27-30)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah dan Abu Said r.a. katanya: Rasulullah SAW bersabda, “Apabila seorang suami membangunkan isterinya pada waktu malam kemudian mereka mengerjakan solat dua rakaat, maka mereka termasuklah atau tergolonglah ke dalam golongan orang-orang yang banyak berzikir kepada Allah.” (Hadis Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)

Kelebihan bertahajud

Antara amalan-amalan yang boleh menyelamatkan manusia dari azab akhirat ialah sentiasa bertahajud dan berqiyamullail. Rasulullah SAW bersabda, ada sembilan kelebihan bagi orang yang bertahajud.

Lima ketika di dunia:

1. Terselamat daripada beberapa bencana
2. Berkat ke atasnya akan jelas diwajahnya
3. Disukai oleh hamba Allah
4. Ucapannya penuh hikmah
5. Dijadikan orang yang bijaksana


Empat ketika di akhirat:

1. Dipimpin dari kubur dengan muka berseri-seri
2. Diringankan hisabnya
3. Meniti titian sirat seperti kilat
4. Menerima buku catatatan amal dari tangan kanan


Oleh itu, luangkan masa untuk bermunajat kepada-Nya agar tidak timbul penyesalan pada hari kemudian.

Sumber : KOLEKSI ANIS, Ustazah Siti Bahyah Mahamod di GaleriIlmu

Photos to share...

PESANAN TUAH ( dari http://abangtuah.blogspot.com/2008/12/tigers-that-miow.html )

PESANAN TUAH


MELAYU SEBENARNYA HEBAT,

MELAYU JUGA SEBENARNYA KUAT,

SILAP MELAYU MEMBUANG ADAT,

SILAP MELAYU KURANG MAUFAKAT,

SARANAN AGAMA TAK AMBIL BERAT,

AYOH MELAYU UBAH TABIAT,

SEBELUM MELAYU HILANG MARTABAT.


Asas falsafah kehidupan bangsa Melayu mengatakan bahawa

“ hidup bersendi adat, adat itu bersendikan syarak, dan syarak pula bersendikan Kitabullah.”

Adat bersaudara, saudara dipertahankan;
adat berkampung, kampung dijaga;
adat berbangsa, perpaduan bangsa diutamakan.