Isnin, 17 Ogos 2009

Makanan (ubat) mencegah H1N1

Salam & hello...

Minum le air kosong bebanyak, makanan buah-buahan yg banyak vitamin C; epal hijau, sebarang limau & makanan yg dibuat daripada buah. Digalakkan minum susu (alkali water).
Untuk yg ada pokok kelapa, digalakkan minum air kelapa.
Oh!ya, gantung daun semambu kat umah. Daun ini mampu mengeluarkan aroma yg virus ni tak suke.
Pasal air buah kelapa itu, saya difahamkan rendam buah kurma dalam air kelapa. Simpan dalam peti ais dalam 2 jam. Lepas tu air tersebut boleh diminum. Ia dapat mengurangkan kepanasan badan. Insa'Allah...

Renungan: Kematian itu pasti. Tapi, sebagai manusia, kita kena berusaha mencari ubat jika kita sakit, disamping redha dengan ketentuanNya.

Ok le. Nak gi klinik jap;hantar 2 org anak jumpa doktor. Mereka tu demam....

3 ulasan:

UcU mAnjA berkata...

Ibu.

Salam terjah. Lama tak ketemu di alam maya kan.

Tu lah sekarang ni terlalu banyak virus. Semoga semua umat islam di donia ni terpelihara dengan virus ni.

Nota kaki : ibu, bole kah kiranya ke Perak ketemu sama ibu??

Simahmail berkata...

amin....

Ucu...
memang dialu-alukan....

Tapi, inform ibu seminggu sebelum datang. Ibu boleh tunda apa-apa program yg memang sedia ada pada hari sabtu & ahad tu. Seronok sikit kite bergebang...hehehehe..

UcU mAnjA berkata...

Wah ibu.
Semangat ni.
Ok kalau Ucu mau ke sana. Nanti ucu bgtau ok. Thanks Ibu.

Gebang apo ekh.
Nanti lah sampai menanah tingo.

P/s:hadiah utk ibu dah jadi pekasam gamaknya. KAH KAH KAH

Photos to share...

PESANAN TUAH ( dari http://abangtuah.blogspot.com/2008/12/tigers-that-miow.html )

PESANAN TUAH


MELAYU SEBENARNYA HEBAT,

MELAYU JUGA SEBENARNYA KUAT,

SILAP MELAYU MEMBUANG ADAT,

SILAP MELAYU KURANG MAUFAKAT,

SARANAN AGAMA TAK AMBIL BERAT,

AYOH MELAYU UBAH TABIAT,

SEBELUM MELAYU HILANG MARTABAT.


Asas falsafah kehidupan bangsa Melayu mengatakan bahawa

“ hidup bersendi adat, adat itu bersendikan syarak, dan syarak pula bersendikan Kitabullah.”

Adat bersaudara, saudara dipertahankan;
adat berkampung, kampung dijaga;
adat berbangsa, perpaduan bangsa diutamakan.